2021-10-27

PROGRAM DZIAŁANIA "BIBLIOTEKI i CENTRUM KULTURY” W TRZCIŃSKU-ZDROJU NA LATA 2021-2025

PROGRAM DZIAŁANIA

„BIBLIOTEKI i CENTRUM KULTURY”
W TRZCIŃSKU-ZDROJU
 NA LATA 2021-2025

 

Wprowadzenie

 

Trzcińsko-Zdrój jest miastem położonym w powiecie gryfińskim, w południowej części Województwa Zachodniopomorskiego. Obszar Gminy Trzcińsko-Zdrój wynosi 170 km2 (w tym miasto 2,3 km²) i zamieszkuje go 5234 osoby.Miejsko- Gminna Biblioteka Publiczna i Trzcińskie Centrum Kultury mają swoją siedzibę  w budynku  przy ulicy Młyńskiej 4 w Trzcińsku-Zdroju.
           

Do  1 maja 2000 roku Miejsko- Gminna Biblioteka Publiczna i Trzcińskie Centrum Kultury działały samodzielnie. Następnie zgodnie z Uchwałą Nr XIII/133/2000 Rady Miejskiej z dnia 05.04.2000 r. na ich bazie utworzono Trzcińskie Centrum Kultury.                                             

 

Z dniem 1 stycznia 2008r. Miejsko - Gminna Biblioteka Publiczna w Trzcińsku-Zdroju na mocy Uchwały Rady Miejskiej Nr XIV/141/07 rozpoczęła ponownie działalność jako samodzielna samorządowa instytucja kultury.

 

W dniu 27.11.2020 r. Rada Miejska swoją uchwałą podjęła decyzję o połączeniu obu  instytucji kultury, w wyniku czego utworzona zostanie gminna jednostka organizacyjna, działającą w formie samorządowej instytucji kultury pod nazwą: „Biblioteka i Centrum Kultury w Trzcińsku-Zdroju ” z siedzibą w Trzcińsku-Zdroju przy ul. Młyńskiej 4.

 

Przedmiotem działania Biblioteki i Centrum Kultury w Trzcińsku-Zdroju będzie wykonywanie zadań własnych gminy w zakresie organizowania i prowadzenia działalności kulturalnej, w tym zadań określonych w ustawie o bibliotekach, polegających na:

  • organizowaniu działalności kulturalnej i sportowej na terenie Gminy Trzcińsko-Zdrój;
  • zapewnieniu obsługi bibliotecznej, rozwijaniu i zaspokajaniu potrzeb czytelniczych i informacyjnych, upowszechnianiu wiedzy i nauki mieszkańców Gminy Trzcińsko-Zdrój,
  • rozwojowi kultury, promując historię miasta i regionu z uwzględnieniem potrzeb społeczności lokalnej.

Wszystkie działania będą możliwe dzięki szeroko zakrojonej współpracy z samorządem gminnym, powiatowym i wojewódzkim, placówkami oświatowymi wszystkich szczebli, instytucjami publicznymi, NGO oraz osobami prywatnymi.

 

W Miejsko-Gminnej Bibliotece Publicznej w Trzcińsku-Zdroju funkcjonuje Oddział dla Dorosłych i Oddział dla Dzieci o powierzchni 100 m²każdy. Oddziały posiadają po  dwa pomieszczenia: wypożyczalnie, czytelnie z ogólnodostępnymi stanowiskami komputerowymi oraz strefę bezpłatnego Internetu WI-FI HOT SPOT. W bibliotece głównej zatrudnione są 4 osoby z wyższym wykształceniem (3,25 etatu). M-GBP posiada  dwie filie biblioteczne: w Góralicach (lokal o powierzchni 36 m²)i Stołecznej (lokal o powierzchni 72 m²). Pracujący tam bibliotekarze zatrudnieni są na podstawie umowy o pracę w wymiarze ½ etatu. W filiach do dyspozycji użytkowników jest 5 stanowisk komputerowych z dostępem do Internetu oraz strefą WIFI HOT SPOT.  

 

Trzcińskie Centrum Kultury dysponuje salą widowiskową o powierzchni 230 m², pomieszczeniami gospodarczymi oraz biurowymi. Na II piętrze budynku znajduje się 5 pokoi hotelowych, aneks kuchenny oraz pomieszczenia gospodarcze. W budynku mieści się także Placówka Wsparcia Dziennego, prowadzona przez Ośrodek Pomocy Społecznej w Trzcińsku-Zdroju. Placówka zajmuje 2 sale oraz pomieszczenia biurowe i sanitarne. Budynek posiada  podjazd dla osób niepełnosprawnych. W 2020 r. przeszedł on modernizację. W Trzcińskim Centrum Kultury zatrudnionych jest 5 pracowników na podstawie umowy o pracę (w przeliczeniu na pełne etaty - 3,5) oraz dwóch instruktorów zatrudnionych na podstawie umowy- zlecenia, prowadzących zajęcia muzyczne. Trzech pracowników posiada wyższe wykształcenie. 

           

W kalendarzu wydarzeń organizowanych dorocznie w obu placówkach znajdują się m.in: Finał WOŚP, ferie zimowe, Dzień Babci i Dziadka, Dzień Kobiet, majówka, Dni Miasta, Trzciński Bieg Wokół Murów, Dzień Dziecka, Rajd Rowerowy Odjazdowy Bibliotekarz, Noc Świętojańska, Jesienne Spotkania z Muzyką, Festiwal Piosenki Patriotycznej, Inauguracja Roku Kulturalnego, Dożynki, spotkanie z Mikołajem, spotkania autorskie, koncerty, obchody świąt państwowych i religijnych.  

 

I. Misja „Biblioteki i Centrum Kultury”

 

Współtworzenie i rozwijanie kultury wśród lokalnej społeczności, kształtowanie                                       i zaspakajanie potrzeb, pasji i umiejętności w zakresie wszelkich działań i inicjatyw kulturalnych, kreowanie postaw aktywnego uczestnictwa w kulturze, przekazywanie wartości i umiejętności oraz zachowanie wielokulturowego dziedzictwa i tradycji, pobudzenie w ludziach chęci do działania i obcowania z kulturą.

 

II. Wizja

 

Wykreowanie obrazu Biblioteki i Centrum Kultury jako miejsca rozpoznawalnego, otwartego na potrzeby mieszkańców, przyjaznego, integrującego lokalną społeczność, wygodnego do pracy, odpoczynku oraz utrwalania więzi społecznych:

 

Analiza SWOT

 

Mocne strony BiCK:

Słabe strony BiCK:

  • dogodna lokalizacja BiCK z parkingiem, korzystna lokalizacja filii bibliotecznych (Góralice, Stołeczna)-centrum wsi;
  • wyremontowana sala widowiskowa ze sceną (230 m2 );
  • podjazd do budynku dla osób niepełnosprawnych i poruszających się na wózkach;
  • oddziały biblioteczne w bibliotece głównej przestronne - po 100 m² każdy,  wyposażenie w sprzęt komputerowy                      (4 stanowiska) podłączone do Internetu (bezpłatny) oraz Wi-Fi Hot Spot w bibliotece i na terenie przyległym
  • 100 % książek w katalogu cyfrowym MAK+ i automatyczna obsługa czytelników w systemie MAK+;
  • lekcje historii i wystawy okolicznościowe  realizowane są w Izbie Pamięci;
  • BiCK dysponuje bazą noclegową;
  • Współpraca z Placówką Wsparcia Dziennego, która zlokalizowana jest
    w budynku BiCK;
  • pracownicy BiCK podnoszący kompetencje i deklarujący chęć doskonalenia zawodowego;
  • dobra współpraca z instytucjami gminnymi, regionalnymi, NGO oraz lokalnymi mediami;
  • Biblioteka gromadzi zbiory  regionalne, dżesy;
  • w Bibliotece funkcjonuje Bajkowa Akademia Malucha, Zespół „Borowiny”, Studio Piosenki Cogito, Zespół wokalny „Szyk”, Klub Seniora „ Złota Jesień”.
  • biblioteka dysponuje odpowiednim wkładem własnym na zakup nowości, które są konsultowane z czytelnikami ;
  • strona internetowa BiCK oraz profil                       na Facebook'u;
  • BiCK dysponuje urządzeniami wielofunkcyjnymi, którymi świadczy  usługi  dla mieszkańców gminy: skanowanie, ksero, wydruki;
  • różnorodna oferta wydarzeń kulturalnych, sportowych i wydarzeń promujących czytelnictwo - rocznie ok 30 wydarzeń;
  • BiCK posiada instrumenty muzyczne;
  • aktywne uczestnictwo BiCK w promocji miasta i regionu.

 

 

  • niewystarczająca dotacja od organizatora                        na działalność BiCK;

 

  • brak wejścia na wyższe kondygnacje dla osób niepełnosprawnych;
  • brak profesjonalnego oświetlenia sceny na sali widowiskowej; 
  • brak pomieszczeń na pracownie kół zainteresowań;
  • zły stan podłogi w Bibliotece-Oddział dla Dorosłych; 
  • ograniczona powierzchnia  na działalność w Filii Bibliotecznej w Góralicach;
  • bibliotekarze w Filiach zatrudnieni na 1/2 etatu;
  • brak odpowiedniego sprzętu do skanowania dżesów;
  • brak kadry instruktorskiej  (od plastyki, tańca ,  teatru, zajęć ruchowych);
  • malejący udział młodzieży                      w wypożyczeniach czytelniczych            i  w zajęciach kulturalnych;
  • brak środków na zabezpieczenie wkładu własnego na realizację projektów zewnętrznych;
  • niskie uposażenia pracowników;
  • bariery dla osób niepełnosprawnych, poruszających się na wózkach (Oddział dla Dzieci, Filie);
  • zaplecze sanitarne niedostosowane                  do potrzeb osób niepełnosprawnych;
  • brak pomocy przy pozyskiwaniu funduszy z zewnątrz (Projekty);

 

 

 

Szanse:

Zagrożenia:

  • Biblioteka dysponuje książką elektroniczną, posiada dostęp do „Academici” w formie elektronicznej;

 

  • rozwój technologii informatycznych,
     z których może skorzystać BiCK;
  • dostępność środków zewnętrznych na modernizację BiCK;
  • wysokie ceny książek dla indywidualnego czytelnika;
  • różnorodna oferta szkoleń dla pracowników BICK;
  • dużo instytucji zagranicznych współpracujących z Gminą Trzcińsko-Zdrój;
  • udostępnienie swoich zbiorów dla Zachodniopomorskiej Biblioteki Cyfrowej.

 

  • brak zainteresowania społeczeństwa ofertą kulturalną; 
  • małe zainteresowanie młodzieży książką i uczestnictwem w życiu kulturalnym;
  • podejmowanie nauki przez młodzież poza miejscem zamieszkania,
    na poziomie szkoły średniej i wyższej;
  • migracja ludzi młodych do dużych miast i za granicę w celach zarobkowych;
  • duże zainteresowanie ofertą wirtualną (grami komputerowymi) oraz rozwój bibliotek internetowych;
  • brak chęci młodych ludzi na integrację                i aktywne spędzanie czasu wolnego;
  • starzejące się społeczeństwo;
  • wzrost znaczenia informacji i treści udostępnianych dla czytelnika
    w Internecie np. blogi;
  • powstawanie nowych placówek organizowania czasu wolnego;
  • niż demograficzny.

 

Potencjał Biblioteki i Centrum Kultury

Mocną stroną BiCK w Trzcińsku-Zdroju jest dobra lokalizacja. Przed budynkiem znajduje się duży parking dla użytkowników, obok park i jezioro. Budynek posiada podjazd dla osób niepełnosprawnych, poruszających się na wózkach, umożliwiający wjazd do sali widowiskowej i Biblioteki dla Dorosłych. W roku 2021 przeprowadzono remont  sali widowiskowej (wymiana podłogi, malowanie ścian, wymiana ogrzewania, wymiana oświetlenia).  Wymieniono także pokrycie dachowe i okna w pomieszczeniach  na drugim piętrze budynku. Pomieszczenia zostały odświeżone. Powierzchnia użytkowa Centrum Kultury to 709 m², natomiast powierzchnia Biblioteki to 200 m². W Centrum Kultury                i Bibliotece  zatrudnionych jest 7 osób z wyższym wykształceniem, 3 osoby ze średnim oraz 1 z zawodowym. Biblioteka wraz z filiami  dysponuje księgozbiorem 18 037 woluminów.

Atutem dla użytkowników jest możliwość bezpłatnego skorzystania z komputerów                 z dostępem do Internetu (także Wi-fi) oraz urządzeń peryferyjnych (skanery, drukarki, ksero) - biblioteka. Kadra służy pomocą każdemu użytkownikowi, zarówno w zakresie doboru literatury, korzystania z urządzeń peryferyjnych i innych.

W BiCK prowadzone są różnorodne formy pracy, skierowane do odbiorców: dziecięcych, młodzieżowych i dorosłych.

III. Obszary rozwoju Biblioteki i Centrum Kultury w Trzcińsku - Zdroju - cele i działania

Obszar

Informacja

 

 

 

Cel 1

 

Budowanie systemu informacji o kulturze i działaniach instytucji;

Zwiększenie dostępu do informacji o działalności BiCK;

 

 

 

Działanie 1

Tworzenie spójnej informacji o działalności BiCK

 

 

 

Potrzeby społeczności lokalnej, na które działanie odpowiada

Informacja o różnorodnych działaniach BiCK wiążących się               z wykorzystaniem wolnego czasu i rozwijaniem zainteresowań.

 

 

 

Osoba odpowiedzialna za realizację

Pracownik administracyjny BiCK

 

 

 

 

Zasoby potrzebne do realizacji zadania

Sprzęt komputerowy, informatyk BiCK i Urzędu Miejskiego w Trzcińsku-Zdroju,

 

 

 

 

Sposoby wykorzystania technologii informacyjnych

i komunikacyjnych

Nowe technologie komunikacyjne, strona internetowa BiCK, Urzędu Miejskiego w Trzcińsku-Zdroju,, Facebook, poczta e-mail, aplikacja.

 

 

 

 

Do kiedy zostanie zrealizowane

31.12.2025 r.

 

 

 

 

Rezultaty

Wskaźniki

Zwiększenie udziału w wydarzeniach organizowanych przez BiCK.

Liczba uczestników wydarzeń organizowanych przez BiCK.

 

 

 

Działanie 2

Współpraca przy promocji Gminy Trzcińsko-Zdrój.

 

 

 

Potrzeby społeczności lokalnej, na które działanie odpowiada

Budowanie marki gminy i regionu oraz jej pozytywnego wizerunku.

 

 

 

Osoba odpowiedzialna za realizację

Pracownik administracyjny BCiK .

 

 

 

Zasoby potrzebne do realizacji zadania

Dotacja podmiotowa i celowa z budżetu gminy, pozyskiwane fundusze unijne i pozabudżetowe oraz środki własne. 

 

 

 

Sposoby wykorzystania technologii informacyjnych

i komunikacyjnych

Współpraca ze znawcami historii regionu, organizacjami pozarządowymi, regionalnymi ośrodkami pozyskiwania funduszy. Przygotowanie materiałów promocyjnych.

 

 

 

Do kiedy zostanie zrealizowane

Do końca 2025r.

 

 

 

Rezultaty

 

Wskaźniki

Wzrost atrakcyjności gminy i wykorzystanie potencjału ludzkiego do jej promocji. Rozwój turystyki.

Liczba turystów, inwestorów, uczestników wydarzeń.

 

 

 

Cel 2

Utworzenie gminnego kalendarium wydarzeń.

 

 

 

Działanie 1

Utworzenie internetowego kalendarium wydarzeń.

 

 

 

Potrzeby społeczności lokalnej, na które działanie odpowiada

Wiedza o wydarzeniach organizowanych na terenie gminy.

 

 

 

Osoba odpowiedzialna za realizację

Pracownik administracyjny BiCK.

 

 

 

Zasoby potrzebne do realizacji zadania

Strony internetowe, kontakty telefoniczne, międzyludzkie,

 

 

 

Sposoby wykorzystania technologii informacyjnych

i komunikacyjnych

Strony internetowe, aplikacje, telefony.

 

 

 

Do kiedy zostanie zrealizowane

31.12.2021r.

 

 

 

Rezultaty

 

Wskaźniki

Kalendarz wydarzeń kulturalnych, aktualizacja stron i umieszczenie odpowiedniej informacji na stronach partnerów.

Zmodernizowana aplikacja oraz strona www...

 

 

 

Obszar

Wiedza

 

 

 

Cel 1

Promocja czytelnictwa

 

 

 

Działanie 1

Biblioteka przyjazna dzieciom

 

 

 

Potrzeby społeczności lokalnej, na które działanie odpowiada

Potrzeba czytelnictwa i książki wspomagającej rozwój dzieci.

 

 

 

Zasoby potrzebne do realizacji zadania

Scenariusze lekcji bibliotecznych.

 

 

 

 

Do  kiedy zadanie zostanie zrealizowane

Do 31.12.2025 roku

 

 

 

Osoba odpowiedzialna za realizacji zadania

Bibliotekarz Oddziału dla Dzieci

 

 

 

Rezultaty

 

Wskaźniki

Wzrost zainteresowania możliwościami pozyskania wiedzy na wybrane zagadnienia w bibliotece

Liczba scenariuszy, liczba lekcji, liczba osób uczestniczących w lekcjach.

 

 

 

Działanie 2

Realizacja spotkań autorskich

 

Potrzeby społeczności lokalnej, na które działanie odpowiada

Potrzeba spotkań z pisarzami i ciekawymi ludźmi.

 

Zasoby potrzebne do realizacji zadania

Środki finansowe do umowy z autorem, czytelnia biblioteczna, noty biograficzne o autorze, rzutnik, komputer, książki autora.

 

Osoba odpowiedzialna za realizację

Bibliotekarz Oddziału dla Dorosłych

 

Do kiedy zadanie zostanie zrealizowane

31.12.2025 r.

 

Rezultaty

Wskaźniki

 

 

Realizacja spotkań autorskich- zwiększenie uczestnictwa mieszkańców      w działaniach kulturalnych.

Ilość spotkań autorskich, ilość uczestników spotkań.

 

 

 

 

 

Cel 2

Zwiększenie udziału dzieci w życiu kulturalnym

 

Działanie 1

 „Noc w Bibliotece” dla dzieci

 

Potrzeby społeczności lokalnej, na  które   działanie odpowiada

Potrzeba dzieci do przeżycia czegoś wyjątkowego w grupie rówieśniczej.

 

 

Zasoby potrzebne do realizacji zadania

literatura, scenariusz imprezy, gra terenowa, prezentacja tematyczna, posiłki dla uczestników, materace  do spania, regulamin zajęć, pomieszczenia biblioteczne.

 

Osoba odpowiedzialna za realizację

Bibliotekarz Oddziału dla Dzieci

 

Do kiedy zadanie zostanie zrealizowane

31.12.2025 r. - 5 razy w okresie ferii lub wakacji.

 

Rezultaty

 

 

Wskaźniki

Zorganizowanie 5 „Nocy w Bibliotece”. Wzmacnianie więzi rówieśniczych, rozbudzanie zainteresowań czytelniczych u dzieci. Budowanie atrakcyjnego wizerunku biblioteki.

 

Liczba „Nocy w Bibliotece”, liczbauczestników.

 

Cel 2

Rozwój zasobów ludzkich, podnoszenie kompetencji pracowniczych

 

Działanie 1

Podnoszenie kompetencji pracowniczych poprzez udział
w szkoleniach. 

 

Potrzeby społeczności lokalnej, na które działanie odpowiada

Kompetentni pracownicy BiCK z nowymi umiejętnościami.

 

Zasoby potrzebne do realizacji zadania

 

Środki finansowe, środki do komunikacji zdalnej: komputer, laptop, słuchawki, Internet.

 

osoba odpowiedzialna za realizację

Dyrektor

 

 

Do kiedy zadanie zostanie zrealizowane

31.12.2025 r.

 

Rezultaty

Wskaźniki

Pracownicy posiadający nowe umiejętności, wiedzę i kompetencje.

Liczba przeszkolonych pracowników, liczba szkoleń.

 

Cel 3

Poprawa jakości zbiorów i usług bibliotecznych

 

Działanie 1

Zwiększenie zasobów  na zakup nowości wydawniczych.

Aktualizacja księgozbioru poprzez systematyczną selekcję księgozbioru. Zwiększenie atrakcyjności zbiorów. Rozszerzenie oferty o książkę elektroniczną.   

 

Potrzeby społeczności lokalnej, na  które działanie odpowiada

Zapotrzebowanie w nowości wydawnicze również w formie elektronicznej.

 

Zasoby potrzebne do realizacji zadania

Środki finansowe własne, dotacja z Biblioteki Narodowej, dary od czytelników.

 

osoba odpowiedzialna za realizację

Bibliotekarz Oddziału dla Dorosłych

 

Do kiedy zadanie zostanie zrealizowane

Wprowadzenie książki elektronicznej do 30.06.2021r.

Aktualizacja księgozbioru 31.12.2025 r.

 

Rezultaty

 

Wskaźniki

Nowa atrakcyjna oferta zbiorów dla czytelników.

 

Ilość wydanych pieniędzy, ilość środków przeznaczonych na zakup nowości wydawniczych, ilość zakupionych książek, ilość zakupionych kodów do e-booków, ilość książek z ubytkowanych.

 

Obszar

Uczestnictwo w kulturze i edukacji.

Modyfikacja polityki kulturalnej dla mieszkańców.

 

Cel 1

Stworzenie elastycznej i aktualnej polityki kulturalnej poprzez rozszerzenie oferty pozwalającej na zwiększenie udziału uczestników wydarzeń BCiK.

 

Działanie 1

Zwiększenie liczby użytkowników korzystających z Biblioteki                        i Centrum Kultury, animacja aktywności lokalnej;

 

Potrzeby społeczności lokalnej, na  które   działanie odpowiada

Aktualna, systematyczna i atrakcyjna oferta kulturalna BiCK.

 

Osoba odpowiedzialna za realizację

Instruktor BiCK.

 

Zasoby potrzebne do realizacji zadania

Środki finansowe, sprzęt nagłaśniający, odpowiednie oświetlenie, materiały do działań twórczych, współpraca z artystami, twórcami i organizacjami.

 

Sposoby wykorzystania technologii informacyjnych                             i komunikacyjnych

Informacja na stronie BiCK.  

 

Do kiedy zadanie zostanie zrealizowane

Stworzenie planu działania – 31.12.2022 r.

Działania kulturalno-edukacyjne do  31.12.2025r.

 

Rezultaty

 

 

 

 

Wskaźniki

Rozszerzenie działalności kulturalnej, zwiększenie liczby uczestników
w działaniach edukacyjno – kulturalnych, pozyskanie nowych czytelników dziecięcych i młodzieżowych, zagospodarowanie czasu wolnego dzieci i młodzieży.

 

 Liczba uczestników kół zainteresowań, liczba nowych czytelników.

 

 

 

Działanie 2

Zwiększenie oferty dla ludzi starszych

 

 

 

Potrzeby społeczności lokalnej, na  które   działanie odpowiada

Aktywizacja ludzi starszych.

 

 

 

Osoba odpowiedzialna za realizację

Pracownik BiCK

 

 

 

Zasoby potrzebne do realizacji zadania

Środki finansowe, odpowiednio wyposażone pracownie, sprzęt audio wideo, przystosowanie powierzchni do nowych funkcji.

 

 

 

Sposoby wykorzystania technologii informacyjnych

i komunikacyjnych

Informacja na stronie internetowej BiCK, w mediach społecznościowych, lokalnych i regionalnych mediach oraz tablicach ogłoszeń.

 

 

 

Do kiedy zadanie zostanie zrealizowane

31.12.2025 r.

 

 

 

Rezultaty

 

 

 

 

Wskaźniki

Integracja osób starszych, pobudzenie do aktywności, uczestniczenie
w ciekawych zajęciach, zaangażowanie w sprawy gminy, zagospodarowanie czasu wolnego, stworzenie przyjaznej przestrzeni dla seniorów na terenie BiCK.

 

Liczba  uczestników zajęć.

 

 

 

Rezultaty

 

 

 

Wskaźniki

Stworzenie dostępnej dla każdego mieszkańca gminy oferty kulturowej otwartej na nowe inicjatywy i trendy przy jednoczesnej dbałości o patriotyzm i kulturę ludową.

 

Liczba uczestników wydarzeń. 

 

 

 

Działanie 3

Modyfikacja działalności kulturalnej poprzez pozyskanie pozabudżetowego finansowania.

 

 

 

Potrzeby społeczności lokalnej, na  które   działanie odpowiada

Uatrakcyjnienie i zwiększenie oferty kulturalnej BCiK dla mieszkańców

 

 

 

Osoba odpowiedzialna za realizację

Pracownik administracyjny BCiK.

 

 

 

Zasoby potrzebne do realizacji zadania

Środki finansowe, udział pracowników w szkoleniach, pracownicy, którzy wcześniej brali udział w odpowiednich szkoleniach, współpraca
z pracownikami Urzędu Miejskiego, współpraca z Biblioteką Wojewódzką i Biblioteką Narodową.

 

 

 

Sposoby wykorzystania technologii informacyjnych

i komunikacyjnych

Strony internetowe, środki komunikacji elektronicznej z odpowiednimi instytucjami, kontakty osobiste i elektroniczne z organizacjami pozarządowymi, regionalnymi ośrodkami pozyskiwania funduszy,  badanie potrzeb lokalnej społeczności – ankieta.

 

 

 

Do kiedy zadanie zostanie zrealizowane

Szkolenie 01.12.2022 r.

działanie 31.12.2025 r.

 

 

 

Rezultaty

 

Wskaźniki

Zwiększenie środków finansowych na działalność BiCK.

 

Wysokość pozyskanych środków

 

 

 

Działanie 2

Bajkowa Akademia Malucha

 

 

 

Potrzeby społeczności lokalnej, na  które   działanie odpowiada

Potrzeba rozwoju społecznego, inicjowanie nawyków czytelniczych            u dzieci.

 

 

 

Osoba odpowiedzialna za realizację

Bibliotekarz Oddziału dla Dzieci.

 

 

 

Zasoby potrzebne do realizacji zadania

Pomieszczenia Oddziału dla Dzieci, księgozbiór dla dzieci, sprzęt komputerowy, rzutnik, materiały plastyczne.

 

 

 

Sposoby wykorzystania technologii informacyjnych

i komunikacyjnych

Informacje telefoniczne,  na Facebook'u, pocztą elektroniczną, na stronie www

 

 

 

Do kiedy zadanie zostanie zrealizowane

31.12.2025 r.

 

 

 

Rezultaty

 

 

Wskaźniki

Przeprowadzenie 200 spotkań Akademii Malucha, rozbudzanie zainteresowań czytelniczych, uatrakcyjnienie wizerunku biblioteki.

 

Liczba spotkań, liczba czytelników, liczba wypożyczeń.

 

 

 

Cel 3

Budowanie świadomości społecznej i tolerancji wśród dzieci                    i młodzieży, realizowanie Program: „Stop Przemocy”.

 

 

 

Działanie 1

Warsztaty dla dzieci i młodzieży o tolerancji, przeciwdziałaniu przemocy.

 

 

 

Potrzeby społeczności lokalnej, na  które   działanie odpowiada

Potrzeba akceptacji inności ludzi przez dzieci i młodzież, rozbudzenie empatii do drugiego człowieka.

 

 

 

Zasoby potrzebne do realizacji zadania

Psycholog prowadzący warsztaty;

Sala widowiskowa BiCK, literatura tematyczna, komputer, rzutnik.

 

 

 

Osoba odpowiedzialna za realizację

Bibliotekarz Oddziału dla Dzieci

 

 

 

Do kiedy zadanie zostanie zrealizowane

31.12.2025 r.

 

 

 

Rezultaty

 

 

Wskaźniki

Zmniejszenie agresji na rzecz akceptowanych sposobów rozładowania emocji, wzrost zachowań tolerancyjnych wśród dzieci i młodzieży, 

 

Liczba uczestników warsztatów, liczba warsztatów.

 

 

 

Działanie 2

Promowanie zdrowego stylu życia.

 

 

 

Potrzeby społeczności lokalnej, na  które   działanie odpowiada

Potrzeba działań uświadamiających w kierunku zdrowego stylu życia. 

 

 

 

Zasoby potrzebne do realizacji zadania

Literatura, ulotki, autokar, rowery bilety na imprezy sportowe.

 

 

 

Osoba odpowiedzialna za realizację

Pracownik administracyjny BiCK

 

 

 

Do kiedy zadanie zostanie zrealizowane

31.12.2025 r.

 

 

 

Rezultaty

 

Wskaźniki

Wzrost świadomości na temat zdrowego stylu życia.

Liczba wydarzeń, liczba osób biorących udział w wydarzeniach sportowych. 

 

 

 

Cel 5

Wzmacnianie tożsamości lokalnej

 

 

 

Działanie 1

Uzupełnienie zbiorów o wydawnictwa regionalne

 

 

 

Potrzeby społeczności lokalnej, na  które   działanie odpowiada

Potrzeba zaspokojenia wiedzy i informacji o regionie.

 

 

 

 

Zasoby potrzebne do realizacji zadania

Środki na gromadzenie wydawnictw regionalnych, kontakty                        z wydawnictwami, oferty wydawnictw regionalnych, gromadzenie

dokumentów życia społecznego: ulotki, biuletyny, broszury (dżsy).

 

 

 

Do kiedy zadanie zostanie zrealizowane

31.12.2025 r.

 

 

 

Osoba odpowiedzialna za realizację

Bibliotekarz Oddziału dla Dorosłych

 

 

 

Rezultaty

 

 

Wskaźniki

Poszerzenie zasobów dotyczących regionu.

 

 

Liczba pozyskanych zbiorów.

 

 

 

Działanie 2

Spotkania z regionalistami

 

 

 

Potrzeby społeczności lokalnej, na  które   działanie odpowiada

Poznawanie dziedzictwa lokalnego. Potrzeba rozwijania zainteresowań.

 

 

 

Zasoby potrzebne do realizacji zadania

Kontakty z regionalistami, przewodnikami turystycznymi, zbiory biblioteczne, pomieszczenia na spotkania, sprzęt do organizacji spotkań: gabloty, sztalugi, rzutnik.

 

 

 

Do kiedy zadanie zostanie zrealizowane

31.12.2025 r.

 

 

 

Osoba odpowiedzialna za realizację

Pracownik BiCK

 

 

 

Rezultaty

 

 

Wskaźniki

Zwiększenie wiedzy lokalnej społeczności na temat „Naszej Małej Ojczyzny”.

 

Liczba wydarzeń, liczba uczestników wydarzeń.

 

 

 

Obszar

Infrastruktura

 

 

 

Cel 1

Modernizacja przestrzeni BiCK

 

 

 

Działanie 1

Modernizacja (remont podłogi) wypożyczalni Oddziału dla Dorosłych. Ułatwienie dostępu do zasobów dla osób niepełnosprawnych.

 

 

 

Potrzeby społeczności lokalnej, na  które   działanie odpowiada

Potrzeba dostosowania standardów pomieszczeń do wymogów użytkowników niepełnosprawnych.

 

 

 

 

Osoba odpowiedzialna za realizację

Dyrektor

 

 

 

Zasoby potrzebne do realizacji zadania

Środki finansowe własne oraz z innych źródeł: fundusze europejskie, środki z Programu Infrastruktura, dotacja celowa GminyTrzcińsko-Zdrój.

 

 

 

Sposoby wykorzystania technologii informacyjnych

i komunikacyjnych

Informacja w mediach dotycząca przeprowadzonych remontów w BiCK      i pozyskanych środków.

 

 

 

Do kiedy zadanie zostanie zrealizowane

31.12.2025r.

 

 

 

Rezultaty

 

 

Wskaźniki

 

Poprawa funkcjonalności Oddziału dla Dorosłych dla osób niepełnosprawnych.

 

Liczba zmodernizowanych pomieszczeń dla osób niepełnosprawnych.

 

 

 

 

Działanie 2

Modernizacja sanitariatów w Bibliotece i Centrum Kultury, dostosowanie ich do korzystania przez osoby niepełnosprawne

 

 

 

Potrzeby społeczności lokalnej, na  które   działanie odpowiada

Potrzeba dostosowania standardów do wymogów użytkowników.

 

 

 

Osoba odpowiedzialna za realizację

Dyrektor

 

 

 

Zasoby potrzebne do realizacji zadania

Środki finansowe własne oraz z innych źródeł np. PFRON.

 

 

 

Sposoby wykorzystania technologii informacyjnych

i komunikacyjnych

Informacja w mediach dotycząca przeprowadzonych remontów w BiCK     i pozyskanych środków.

 

 

 

Do kiedy zadanie zostanie zrealizowane

31.12.2025 r.

 

 

 

Rezultaty

 

Wskaźniki

Zmodernizowane pomieszczenia z dostępem dla osób niepełnosprawnych.

 

Liczba zmodernizowanych pomieszczeń dostosowanych dla osób niepełnosprawnych.

 

 

 

Działanie 3

Środki zewnętrzne na remont i wyposażenie  Biblioteki i Centrum Kultury.

 

 

 

Potrzeby społeczności lokalnej, na  które   działanie odpowiada

Stworzenie atrakcyjnego miejsca dla różnych kategorii użytkowników; udostępnianie infrastruktury twórcom i organizacjom itp.

 

 

 

 

Osoba odpowiedzialna za realizację

Pracownik administracyjny BiCK.

 

 

 

Zasoby potrzebne do realizacji zadania

Kontakty z Urzędem Miejskim, środki zewnętrzne z funduszy europejskich, PFRON.

 

 

 

Sposoby wykorzystania technologii informacyjnych

i komunikacyjnych

Strony internetowe dotyczące funduszy zewnętrznych, kontakty                  z regionalnymi ośrodkami pozyskiwania funduszy.

 

 

 

Do kiedy zadanie zostanie zrealizowane

31.12.2025 r.

 

 

 

Rezultaty

 

Wskaźniki

 Poprawa warunków pracy Biblioteki i Centrum Kultury.

 

Ilość pozyskanych środków.

 

 

 

           

 

Wdrażanie, monitoring, ewaluacja 

 

Realizacja Programu Działania  Biblioteki i Centrum Kultury w Trzcińsku-Zdroju  na lata 2021 -2025, polegać będzie na wdrażaniu w życie zaplanowanych działań. Wykonanie poszczególnych działań poprzedzone będzie staraniami o pozyskanie na ten cel odpowiednich środków finansowych.  Głównym miernikiem zaplanowanych celów/działań będzie stopień ich realizacji. Osobą nadzorującą całość i odpowiedzialną za realizację programu jest Dyrektor Biblioteki i Centrum Kultury w Trzcińsku-Zdroju. Ewaluacja - ocena (interpretacja) wyników uzyskanych podczas monitoringu realizacji programu, służyć będzie wprowadzeniu ewentualnych korekt zaplanowanych w niej celów lub działań (ewaluacja bieżąca) oraz analizie wpływu programu działania na otoczenie. 

 

Wdrożenie Programu przyczyni się do poprawy warunków funkcjonowania Biblioteki i Centrum Kultury w Trzcińsku-Zdroju, wzmocnienia jej roli w środowisku lokalnym przez wzrost znaczenia książki w procesie wychowania i edukacji, zwiększenie atrakcyjności oferty BiCK, integracja społeczności lokalnej oraz zwiększenie liczby osób korzystających.

Załączniki

Przeczytaj o systemie i przetwarzanych w nim danych

Tożsamość administratora systemu
Administratorem Scentralizowanego Systemu Dostępu do Informacji Publicznej (SSDIP), który służy do udostępniania podmiotowych stron BIP, jest Minister Cyfryzacji, mający siedzibę w Warszawie (00-060) przy ul. Królewskiej 27, który zapewnia jego rozwój i utrzymanie. Minister Cyfryzacji, w ramach utrzymywania i udostępniania systemu SSDIP, zapewnia bezpieczeństwo publikowanych danych, wymagane funkcjonalności oraz rejestrowanie i nadawanie uprawnień redaktorów BIP osobom wskazanym we wnioskach podmiotów zainteresowanych utworzeniem własnych stron podmiotowych przy użyciu SSDIP zgodnie z art. 9 ust. 4 pkt 3 ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2019 r. poz. 1429).
Minister Cyfryzacji, jako administrator systemu SSDIP jest jednocześnie administratorem danych osób wnioskujących o dostęp do SSDIP w celu utworzenia podmiotowych stron BIP oraz osób wyznaczonych do ich redagowania.
Tożsamość administratora danych
Administratorem danych osobowych przetwarzanych w systemie SSDIP w zakresie osób wnioskujących o utworzenie podmiotowej strony BIP oraz osób wyznaczonych do ich redagowania (redaktorów podmiotowych stron BIP) jest Minister Cyfryzacji.

Administratorami danych publikowanych na podmiotowych stronach BIP utworzonych w ramach SSDIP są podmioty, które daną stronę podmiotową BIP utworzyły. Podmioty te decydują o treści danych, w tym treści i zakresie danych osobowych publikowanych na podmiotowych stronach BIP, ich rozmieszczeniu, modyfikacji i usuwaniu. Minister Cyfryzacji, jako Administrator systemu SSDIP, w odniesieniu do materiałów publikowanych na podmiotowych stronach BIP, jest podmiotem przetwarzającym. Może on ingerować w treść materiałów publikowanych na poszczególnych stronach podmiotowych BIP jedynie w przypadku, gdy właściwy podmiot, który daną stronę utworzył i nią zarządza utracił do niej dostęp lub z innych przyczyn utracił nad nią kontrolę.
Dane kontaktowe administratora systemu SSDIP
Z administratorem systemu SSDIP można się skontaktować poprzez adres email: kancelaria@cyfra.gov.pl lub pisemnie na adres siedziby administratora: ul. Królewska 27, 00-060 Warszawa.
Dane kontaktowe inspektora ochrony danych osobowych
Administrator systemu SSDIP wyznaczył inspektora ochrony danych, z którym może się Pani/Pan skontaktować poprzez email iod.mc@cyfra.gov.pl lub listownie - na adres ul. Królewska 27, 00-060 Warszawa. Z inspektorem ochrony danych można się kontaktować wyłącznie w sprawach dotyczących przetwarzania danych osobowych osób składających wnioski o udostepnienie SSDIP, redaktorów poszczególnych stron BIP, oraz incydentów bezpieczeństwa.
W sprawach przetwarzania danych osobowych zawartych w treści materiałów publikowanych w ramach poszczególnych stron podmiotowych, należy się kontaktować z inspektorem ochrony danych podmiotu, którego strona BIP dotyczy, ich redaktorem lub kierownictwem podmiotu, który daną stronę podmiotowa BIP utworzył.
Cele przetwarzania i podstawa prawna przetwarzania
Celem przetwarzania danych publikowanych na stronach podmiotowych BIP przez poszczególne podmioty jest udostępnienie informacji publicznej wytworzonej w urzędzie i dotyczącej działalności urzędu. Podstawę prawną publikacji stanowi wypełnienie obowiązku prawnego, o którym mowa w art. 8 oraz art. 9 ust 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej.
Celem udostępniania systemu SSDIP przez Ministra Cyfryzacji jest umożliwienie podmiotom zobowiązanym, o których mowa w art. 4 ust 1 i 2 ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej, utworzenia i prowadzenia własnych stron BIP (co wynika z art. 9 ust. 4 pkt 3 oraz art. 9 ust. 4a ww. ustawy).
Odbiorcy danych lub kategorie odbiorców danych
Dane osobowe w zakresie imienia, nazwiska, nr telefonu, nr faksu dotyczące redaktorów podmiotowych stron BIP oraz dane osobowe publikowane w ramach treści materiałów zamieszczanych na poszczególnych podmiotowych stronach BIP są danymi udostępnianymi publicznie bez żadnych ograniczeń, w tym Centralnemu Ośrodkowi Informatycznemu w Warszawie przy Alejach Jerozolimskich 132-136, któremu Ministerstwo Cyfryzacji powierzyło przetwarzanie danych przetwarzanych w ramach platformy SSDIP.
Okres przechowywania danych
Dane dotyczące osób wnioskujących o udostępnienie systemu SSDIP oraz dane osób wyznaczonych na redaktorów stron podmiotowych przechowywane są przez czas, w jakim osoby te pełniły swoje funkcje oraz przez okres wskazany w przepisach prawa po okresie, w którym osoby te przestały pełnić swoje funkcje.
Dane osobowe osób zawarte w materiałach publikowanych w ramach podmiotowych stron BIP przechowywane są przez okres ustalony przez osoby zarządzające treścią tych stron.
Prawa podmiotów danych
Osoby, których dane są przetwarzane w systemie głównym SSDIP, w tym osoby składające wnioski o przyznanie dostępu do SSDIP oraz osoby będące redaktorami podmiotowych stron BIP, mają prawo dostępu do swoich danych, prawo do sprzeciwu, prawo ograniczenia przetwarzania oraz prawo żądania ich sprostowania oraz usunięcia po okresie, o którym mowa powyżej. Z wnioskiem w sprawie realizacji ww. praw należy się zwracać do administratora systemu tj. Ministra Cyfryzacji lub wyznaczonego inspektora ochrony danych na adres iod.mc@cyfra.gov.pl.
Osoby, których dane są publikowane w ramach treści materiałów zamieszczanych na podmiotowych stronach BIP maja prawo dostępu do danych, prawo do sprzeciwu, prawo do ograniczenia przetwarzania, prawo żądania ich sprostowania oraz usunięcia po okresie, w którym ich publikacja jest wymagana. Z wnioskiem w sprawie realizacji ww. praw należy się zwracać do administratora danych podmiotu, którego dana strona BIP dotyczy, lub wyznaczonego przez niego inspektora ochrony danych.
Prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego
Osobom, których dane są przetwarzane w systemie SSDIP lub na podmiotowych stronach BIP publikowanych przez poszczególne podmioty przysługuje prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych tj. do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych (PUODO) z siedzibą w Warszawie przy ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa.
Informacja o dobrowolności lub obowiązku podania danych
Przetwarzanie danych osobowych osób składających wnioski o dostęp do SSDIP oraz osób wyznaczonych do redakcji poszczególnych stron podmiotowych BIP jest niezbędne dla zapewnienia kontroli dostępu i wynika z przepisu prawa, tj. art. 9 ust. 4 pkt 3 oraz art. 9 ust. 4a ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2019 r. poz. 1429) oraz § 15 ust. 2 Rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie Biuletynu Informacji Publicznej (Dz. U. Nr 10, poz. 68), w związku z art. 20a ustawy z dnia 17 lutego o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2019 r. poz. 700, 730, 848, 1590 i 2294) i przepisami rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 12 kwietnia 2012 r. w sprawie Krajowych Ram Interoperacyjności, minimalnych wymagań dla rejestrów publicznych i wymiany informacji w postaci elektronicznej oraz minimalnych wymagań dla systemów teleinformatycznych (Dz.U. z 2017 r. poz. 2247).
Publikowanie danych osobowych na stronie systemu SSDIP oraz na podmiotowych stronach BIP jest dopuszczalne tylko wtedy, jeśli wynika z przepisów prawa, lub jeśli administrator danych uzyskał zgodę tych osób na ich publikację.



Zapoznałem się..